Sabtu, 5 Jun 2010

Pengalaman baru,kenangan baru.....

Alhamdulillah,semuanya selamat. Selamat sampai ke Negeri kelahiranku setelah tiga hari berada di negeri orang. Lihat suasana baru, budaya baru yang tiada di negeri sendiri. Fuhh, macamlah jauh sangatkan?.. Apa-apapun, saya ucapkan terima kasih banyak kepada ITQAN kerana menaja percutian ke Langkawi ni, Cikgu Liza yang bersusah payah menguruskanya, Ustaz Mubarak dan Ustaz Nidzar sebagai guru pengiring kami. Terima kasih dan salam sayang juga untuk ahli bilik saya yang rajin-rajin,comel-comel iaitu Puya,Rysha dan Fariha. Alhamdulillah,tak sangka bilik kita tu boleh dapat anugerah bilik terbaik..

Kapal terbang Air bus, now every one can fly (promo)..Ni la flight saya. Daripada Kuala Lumpur LCCT ke Langkawi. Lebih kurang satu jam perjalanan, tanpa makanan percuma. Lapaqqq.

Nilah menu yang saya dan Puya order, dalam perjalanan balik kami. Nasi gorengni kami share dua orang, mahal sangat. Tapi dah lapaqq punya pasal,hentam sajalah....

Pandangan dari atas tambakan yang dibina di laut,untuk menahan ombak. Langkawi Airport bersebelahan dengan pantai. Itu semua usaha-usaha manusia, tetapi perlu diingat Sesunguhnya Allah itu lebih berkuasa daripada kekuasaan manusia. Kekuasaan Allah meliputi seluruh makhluk ciptaanNya.

Kalau tak silap,Pulau yang tengah-tengah sekali Pulau Beras Basah. Yang kanan sekali Pulau Kentut Besar,tapi sekarang dah tukar nama kepada Pulau Intan Besar. Pulau Kentut Kecil atau Pulau Intan Kecil tak ada dalam gambar ni. Tourist Guide bagi tahu, asal nama Pulau Kentut Besar dan Pulau Kentut Kecil daripada seorang ni,tak ingat namanya Mat Cincang kot, dia terkentut besar maka jadilah Pulau Kentut Besar. Kemudian dia terkentut kecil, jadilah Pulau Kentut Kecil. Bak kata Tourist guide tu,itu semua cerita zaman dulu. Sekarang kita boleh fikir realistik..Kelakarkan, ada juga nama macam tu.

Gambaq-gambaq best, awan yang comel-comel,gemuk-gemuk.Semuanya saya catch untuk kenang-kenangan. Maklumlah, first time naik flight.Tapi tak semua saya masukkan dalam blog ni.

Nampak tak,liku-liku sungai?

Taburan awan di sepanjang perjalanan

Gambar ni special bagi saya, cuba tengok hujung sebelah kanan pulau ni. Kalau perasan ada sebuah masjid. Jauh daripada bangunan-bangunan lain. Daripada atas,nampak jelas kubah masjid yang dikelilingi pokok-pokok.

Hari pertama kami, di Lang Square:

Hari kedua:

Sarapan pagi dulu di tempat penginapan, Nadiass inn.

Mangrove tour di sepanjang Sungai Kilim. Berhenti di Fish Farm untuk jumpa ikan pari yang pandai salam dengan orang. Fish Farm ni ada banyak jenis ikan, tapi yang paling best ikan SUMPIT. Saya sorang yang kena sumpit dengan ikanni. Tiga kali ikanni pancut air,abis basah.First time jumpa dengan spesies ikan macamni. Kemudian,kami berhenti di eagle feeding untuk bagi burung helang makan kulit ayam. Seterusnya ke Gua Kelawar untuk cave tour. Dah selesai tiga-tiga tempat kami pergi,barulah balik semula ke jeti Kilim. Terus makan tengah hari di mangrove tour, nasi goreng udang.

Seterusnya,kami ke Langkawi Craft complex. Ada satu benda yang saya nak sangat beli, saya dapat beli di sini. Dah beli,terus pakai, yang lama terus masuk kotak. Tapi sayang,warna putih tak ada. Lagi satu sini, tak boleh amik gambar. Jadi yang dapat amikni semua gambar sorok-sorok yang Rysha amik. Bejaye jugak..

Langkawi kabel car,kami naik berempat. Satu gondola boleh bawa enam orang dengan harga RM 15 seorang.Ketinggian 700 meter dari aras laut. Daripada atas boleh nampak beberapa pulau, dan Thailand.

Tempat penginapanni,lebih kurang macam rombongan PAKSI dulu,dekat dengan Pantai Cherating.Kalini dekat dengan Pantai Cenang. Sambil-sambil tunggu bas ke Sungai Kilim untuk Mangrove tour,jalan kakilah di pantai dulu. Dapat jalan kaki pun jadilah..Seronok.. Sini,semua aktiviti water sport mahal-mahal. Perlu bayar beratus-ratus untuk setengah jam saja. Terutama parachuting and jet skiing. Murah sikit,banana boat. Itupun kalau tak silap Rm 50 seorang untuk setengah jam.Yang nak jimat duit macam saya ni, jalan kaki sajalah.Hari kedua merupakan hari terakhir saya berjalan di Pantai Cenang..

Hari ketiga:

Sampai di Langkawi airport 11.55 am. Flight ke Lcct bertolak jam 1.30 pm. Dan samapi di Lcct,KLIA 2. 55 pm. Keseluruhan pergi dan balik perlu bayar untuk bagasi yang lebih muatan. Pergi 11 kg, dan balik dengan 23 kg. Jumlah keseluruhan RM 5o. Alhamdulillah,ustaz claim dengan travel agensi.

Saya suka kata-kata Ustaz Mubarak, semasa dalam perjalanan ke Airport. "Berjalanlah di muka bumi ini,lihatlah". Allah suruh kita berjalan di muka bumi ini,dan lihatlah segalanya. Tetapi lihat dengan mata hati. Bak kata pepatah orang-orang melayu dulu, 'Jauh perjalanan,luas pandangan'. Sememangnya trip ni,menjadikan kenangan abadi untuk kami berempat.

2 ulasan:

1. rysha...akq sayang kamu jugak la..sayang fariha skali..nanti rindu dgn korang sume..memang itulah satu-satunye kenangan yg best utk kite berempat..akq,akq safura,rysha n fariha.... sayang korang sgt2..