Selasa, 26 Januari 2010

"Berikanku HATI". Bhgn 2.



Kasih itu lahir daripada simpati.

Sayang itu lahir daripada kasih itu sendiri..


Kasih sayang satu perkataan yang tak boleh dipisahkan dan tidak boleh diceraikan. Kasih sayang itu kekal begitu, dan sentiasa abadi selamanya. Kenapa ya, kalau sebut saja kasih mesti ada sayang. Sungguh orang dulu-dulu itu pandai bermain kata, pandai jua menyusun bait-bait kalam mereka. Sehinggakan perkataan kasih dan sayang itu pun dijadikan dalam satu kalimah 'kasih sayang'. Pandai sungguh. Kasih itu akan hidup sendiri tanpa sayang,dan sayang jua akan sunyi tanpa kasih.


Kenapalah orang dulu-dulu menjadikannya begitu?. Kata nenek,"Kasih itu timbul dari simpati, dan daripada kasih pula timbulnya sayang". Kata nenek lagi, zaman sekarang kebanyakkan orang rasa kasihnya tidak timbul dari simpati. Tetapi timbul dari harta dan kecantikkan duniawi. Mungkin ada betulnya kata nenek. Walaupun didalam hatiku menidakkan kata-katanya,kerana kasih ku bukan dari harta dan kecantikkan duniawi semata-mata.


Kasih sayang itu adalah tali yang menghubungkan sesama insan. Kasih daripada simpati, dan sayang itu dari kasih. Kasih sayang itu bukanlah sesuatu yang perlu diluahkan hanya dengan kata-kata. Tetapi kasih sayang itu jua datang dari hati. Hati yang ikhlas. Berikanlah hati mu...


Tiada ulasan:

Catat Komen